Tuesday

Hari Ke 157 (Sabtu 25/9)

Biasanya aku tak suka weekend pasal hujung minggu nih biasanya tak ada aktiviti, dan masa slow sangat berlalunya. Tapi sebab ini weekend aku yang terakhir kat sini (dan weekend terakhir kat Amerika walaupun cuma dalam tahanan), aku rasa macam seronok pulak. Normal lah kot, aku rasa macam biarlah masa lambat berlalu sebab aku nak lebih lama kat sini. No doubt aku rasa excitedyang akhirnya aku akan dideport tapi at the back of my mind aku rasa aku akan miss dengan segalanya yang aku alami sejak lebih lima bulan aku ditahan. What an experience lah kan, memang fit pun dengan aku yang adventurous nih, if I may say so myself.

So aku banyak melepak kat rec-yard aje lah, sorang-sorang, sambil merenung kembali pasal kehidupan aku di Amerika, after years of living dangerously kan? I'm at the end of my journey, dah nak sampai ke destination aku. It is good to have an end to journey toward; but it is the journey that matters, in the end.

So itu yang aku asyik menungkan, "journey" aku selama ini, selama aku hidup di Amerika. Rasa macam baru aje semua yang aku lalui tuh, rasa macam semalam aje semuanya tuh. Semuanya akan sentiasa fresh in my mind. It's funny how some things never leave the corner of your heart, kan?


Now I'm standing today on the far edge of life
and I'm just looking backward to see
what I've done with the years and the days that were mine
and all that has happened to me.

Entah lah, aku rasa my life is not all that bad, aku punya kehidupan is so colorful, tapi bila memikirkan yang aku akan balik ke Malaysia dan hidup di tempat yang so-called developed tapi third-world punya mentality (sorry), aku rasa macam takut aje. I have harvested much from my acres of life, though some may say I've squandered my years.


O man, I don't want to leave this Detention Center, I'm so settled here. Tempat jatuh lagi dikenang, ini kan pulak tempat aku dirantai kaki, tangan dan perut, kan? Ekekekekke


Tapi itulah, aku asyik merenung pasal benda yang lepas-lepas, pengalaman aku, kesusahan aku, friendship yang aku bina along the way, semuanya tuh aku fikirkan. I'm gonna miss all that, I'll be going to the place I do not particularly like. But I know I'll be ok, InsyaAllah.



Ish, merepek aje aku nih.....

-----------------------------

Ok, since aku tak ada mood dan tak reti nak put all that yang bermain kat kepala aku in writings, aku tulis macam kat bawah nih aje lah.

1. Semalam, masa Muslim Service, aku terperasan yang Keita-SierraLeone ada datang. Terkejut jugak aku sebab selama ini memang dia cuba jauhkan diri dari Brothers. Tapi mungkin sebab dah lama dia keluar Islam nya, dia rasa orang dah tak kisah sangat pun dah pasal dia, now that dia pun dah jadi Rev Joshua. Dia datang Service pasal nak sembang, nak jumpa dengan Gadou-SierraLeone, member senegara dia. Dia sekarang dah semakin teruk, dah turun taraf ke uniform merah (paling jahat), dan nampak gayanya dia akan lama kat sini pasal charges after charges yang dikasi kat dia. Amerika nih, once seseorang tuh ditahan, diaorang akan gali habis semua info, itu yang kalau sesiapa yang ada kes lama-lama tuh, sooner or ater semuanya tuh akan "muncul" balik.

2. Masa tengah melepak kat area bunk Faye-Senegal, aku terperasan yang dia tekun baca paper, so aku peratikan yang gambar kat front page paper Rochester Chronicle tuh ada gambar DrGeorge-Liberia. So aku baca lah sama. Yaaa, rupanya dia nih orang famous, selalu sangat masuk paper, dari dulu lagi. Patutlah C.Os semua macam respect dan "takut" kat dia. Rupanya kes dia nih is one of the biggest kat NY State nih. Dah bertahun kes dia nih. Dia dituduh jadi War Lord masa perang saudara di Liberia dulu, itu yang US nak ekstradite dia tuh. Dan bila aku baca lagi, baru aku tahu yang dia nih dulu pernah bertanding sebagai Prsident Liberia, tapi kalah. Wow, tak sangka aku yang aku satu tahanan dengan orang penting. Selama ini dia selamba aje, dan bila aku tanya dia pasal artikel tuh, dia kata lah yang dia ada banyak lagi articles macam tuh yang family dia simpan. Geram aje nak tanya dia, betul ker dia dulu War Lord, tapi aku takut pulak. Tapi, mengikut pengamatan aku, ada kemungkinan dia nih dulu nya War Lord, gaya dia cakap, style dia, memang gaya seorang pemimpin yang kejam.

So terus lah aku kasi email contact aku sebab dia selalu beritahu yang projek dia tuh on, once dia dibebaskan nanti, atau bila dia dideport nanti. Projek ladang kepala sawit kat Liberia tu lah. Terbayang-bayang yang ada kemungkinan aku akan jadi orang penting nanti nih, kalau aku nak lah kan? Sapa kata duduk kat tahanan tak best? You'll meet all kind of people, yang best, yang tak best.


3. Aku khatam Quran/Terjemahan untuk kali keempat sejak berada di tahanan nih. Round kali ini yang paling laju aku khatamkan, it shows yang how resah dan kacau nya jiwa aku, itu yang kena banyak baca Quran setiap hari tuh.

4. Aku cuba kemas-kemaskan barang, paperworks aku, buang mana-mana yang patut dan simpan mana-mana yang aku rasa aku nak buat kenang-kenangan. Nanti aku nak jual kat Ebay ekekekeke.

5. Aku perasan yang detainees lain macam menjauhkan diri dari aku, gang-gang yang selama ini baik dengan aku lah maksud aku. Tapi aku boleh faham kenapa. Biasanya bila seseorang tuh nak dibebaskan, detainees lain akan "biarkan" dia sendiri-sendiri, dan diaorang akan move on dengan kehidupan diaorang. Macam, "that's it, he's going, I have to move on".

6. Aku ada talipun Ky-Vietnam/US, nak beritahu pasal status aku. Dia suruh aku cari news pasal Dexter-Jamaica, samada dia dah dideport ke Britain (since Jamaica tak terima dia) atau dah dibebaskan to the streets.

7. Patel-India ada kasi email dan contact number Cina Singapore yang aku cerita dulu tuh, dia suruh aku contact Cina tuh pasal aku punya life story nih very similar dengan cerita mamat tuh.